Електроніка → Нюанси виготовлення друкованих плат методом ЛУТ

Нещодавно, по роду своєї роботи, виникла необхідність виготовити деякий електронний прилад, основою якого, звичайно ж була друкована плата. Електронікою я займаюсь вже давно і з платами знайомий дуже добре, але в даній платі був один нюанс, який трохи мене бентежив.

Перші плати я виготовляв нанесенням рисунку лаком спеціальним пером. Як тепер згадую,то аж страшно стає скільки це займало часу і сил, крім того якість плат була досить поганенька. Потім перейшов на одну з самих поширених на сьогодні технологій — ЛУТ (російською — лазерно-утюжная технология), так і по сьогодні нею користуюсь. Вона дозволяє виготовляти досить непогані плати.

Як я вже сказав метод ЛУТ зараз дуже поширений, і ним нікого не здивуєш. Але для його успішної реалізації є декілька вимог: має бут відповідний тонер, відповідний папір і відповідна температура перенесення.

Самим критичним параметром, на мою думку, є тип паперу. Друкувати рисунок плати слід не на звичайному папері, стосовно цього є багато рекомендацій. Раніше я друкував на факс-папері (папір для факсів, що працюють за принципом термодруку, такий у рулоні) він має дуже тоненький верхній шар і основу. Коли плату з перенесеним рисунком кидали у воду папір розмокав і за рахунок верхнього тонкого шару відносно легко відставав від тонера. Також для друку на принтері під факс-папір треба було підкладати звичайний папір А4, бо факс-папір тонкий і принтер міг його «зажувати». Пробував також глянцеві папери з різних журналів, фотопапір, але не отримавши кращого результату залишився на факс-папері. При такому способі можна було недокінця перенести рисунок праскою, а  в процесі зняття паперу ще й пошкодити рисунок. При певних навичках робив плати в більшості випадків за першим – третім разом, правда бували випадки з значно більшою кількістю спроб… Крім того в платах часто були маленькі дефекти, десь перервані чи не перенесені доріжки, раковинки, нечіткі контури доріжок. Це виправлялось лаком, або спеціальним маркером.

І ось, в черговому приладі, потрібно було виготовити плату під SMD-елементи. Плати під  SMD я робив і раніше, це не було проблемою, проблемою було інше – одним з  SMD-елементів була мікросхема в корпусі SSOP-28 (28 виводів) з кроком виводів 0,65 мм і їх товщиною 0,3 мм, для мене це трохи було занадто, точніше для моєї технології виготовлення плат.

Оскільки прилад треба було терміново, то треба було щось робити, але не так як я робив раніше, з такими доріжками могли бути проблеми, і їх вже лаком не поправиш :). Раніше, десь на просторах інтернету вичитав, що в якості паперу для друку рисунка плати можна використати основу самоклейки (формату А4 поділені на різну кількість наклейок), саме такі наклейки деколи використовують в мене на роботі. Взявши одну основу я вирішив спробувати. Основа наклейки подавалась в принтер просто сама, вона відмінно ним протягувалась. Зрозуміло, що друкуємо на гладкій стороні паперу. Плата надрукувалась відмінно, дефектів змазування зображення внаслідок незапікання термовузлом принтера не було. Праскою пригладив рисунок до плати, і коли вона повністю вистигла, взявши за один кінець акуратно зняв основу самоклейки  і був вражений: рисунок чітко перенісся на плату без всяких дефектів. Доріжки під мою  SMD мікросхемку були чіткі і без дефектів. Дехто знімає основу самоклейки не давши їй вистигнути, але в мене результат в такому випадку був поганий. При використанні основи самоклейки також відпадала необхідність відмочувати папір у воді і марудна робота по його знятті.

Ще стосовно самоклейок. Я використав самоклейки Optima, думаю підійдуть і інші з аналогічною основою. Загалом,  бажано брати самоклейки з якомога меншою кількістю етикеток, ідеально – одна велика розміру А4, оскільки лінії розрізу можуть приводити до дефектів плати, хоч на практиці це трапляється рідко.

Маленький підсумок. Виготовлення плати, з моменту друку до моменту початку травлення, зайняло в межах 10-15 хв враховуючи час нагрівання праски. Рисунок перенісся за першим разом. При використанні факспаперу, фотопаперу, глянцевих журналів перенести рисунок за першим разом без дефектів майже ніколи не вдавалось.

Ще один приклад плати виготовленої даним методом.

Дехто скаже, що можна використовувати фоторезисти для виготовлення плат, але цей метод явно не для мене. По-перше дорого і важко дістати реагенти, по-друге потрібна ультрафіолетова лампа, по-третє сам процес займає досить тривалий час. Для мене важливо щоб процес виготовлення плат був якомога коротшим і добре здійснювався в домашніх умовах, тому ЛУТ підходить ідеально. Тим паче, що можна виготовляти плати такої непоганої якості з доволі тонесенькими доріжками під SMD компоненти.

21.12.2011 21:21 Автор: Vasya_F Хіти: 2595

Коментарів 2

Напишіть відгук